FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/04/2019

Avtal om vinst vid framtida försäljning

Hej!

Jag kommer att bli utköpt ur vår gemensamma bostad p g a skilsmässa. Min önskan är att huset ska säljas p g a att det ligger i ett väldigt attraktivt område. Det brukar alltid bli budgivning vid försäljning av hus i området.

Efter som min man (snart exman) är väldigt mån om att tjäna så mycket pengar som möjligt kan jag mycket väl tänka mig att han säljer huset om något år för att göra en större förtjänst.

Kan man skriva ett avtal som säger att jag får ta del av vinsten vid försäljning inom t ex ett par år?

M v h

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din man köper ut dig från bostaden kommer äganderätten helt att gå över på honom. I samband med detta finns det inget lagstadgat som säger att du skulle ha rätt till en viss del av vinsten vid en framtida försäljning. Däremot kan du och din man/exman genom ett avtal skriva in en klausul som säger att du ska ha rätt till en procentuell vinst vid en försäljning av bostaden t.ex. inom de närmsta X antal åren. På så sätt försäkrar du dig om att han inte behåller huset för att tjäna mer pengar.

Ett avtal är av detta slaget är inget som hör till själva bodelningen utan något som måste skrivas separat. Jag råder dig därför att eventuellt ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att formulera avtalet på ett så bra sätt som möjligt. För tidsbokning med Lawlines jurister klicka här!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare