FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal23/04/2018

Avtal om framtida köp av fastighet är inte giltiga

Undrar om en mor med 3 barn som äger sin fastighet 100% själv kan skriva ett giltigt avtal om förköpsrätt till ett av sina barn? Alla barnen har arvsrätt till fastigheten. Om detta är giltigt, vilka specieella krav ska det finnas på detta avtal för att det skall vara giltigt? Min uppfattning är att det ej går att skriva ett sådant avtal. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

För att ett köp av fastighet ska vara bindande måste formkraven i 4 kap. 1 § jordabalken vara uppfyllda, dvs. en skriftlig handling, undertecknad av köpare och säljare, angivelse av pris och en överlåtelseförklaring. Pga. dessa formkrav är det inte möjligt att med bindande verkan skriva ett avtal om framtida försäljning av en fastighet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare