FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev16/03/2020

Avtal om delägande av nyttjanderätt i bostadsrätt

Hej, Jag och min flickvän funderar på att köpa bostadsrätt tillsammans, men planen är då att hon kommer äga 2/3 delar och jag 1/3 del (och vi betalar motsvarande delar av bostadsrätten med två separata lån). Jag undrar om det går att skriva ett juridiskt bindande avtal som säger att om vi separerar så måste bostaden säljas och en eventuell vinst delas upp enligt dom andelar som vardera äger (alltså 2/3 till henne och 1/3 till mig)?

tack på förhand för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Ni skulle kunna upprätta ett Samboavtal som reglerar hur er egendom ska fördelas vid eventuellt uppbrott. Men om man köper en bostad gemensamt behöver man i vissa fall även komplettera samboavtalet med ett skuldebrev. Det gäller för de fall du beskriver, om man går in med olika insatser i köpet så ska detta regleras genom ett separat skuldebrev. Om bostaden säljs eller den ena parten köps ut så måste man ju även räkna in hur mycket insats man gick in med om det skall bli rättvist vilket regleras i skuldebrevet.

Det behövs utöver samboavtalet då det enligt sambolagen inte är lagligt att avtala om eventuella omfördelningar i framtiden. Endast ett skuldebrev räcker inte heller eftersom samboegendom utan samboavtal ska delas lika enligt sambolagen. Ni måste alltså ha både samboavtal och ett skuldebrev för att inte sambolagen skall ta över och bestämma.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare