FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2019

Avtal och begreppet rimlig tid

Vad innebär rimlig tid i ett affärsavtal

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har uppfattat din fråga handlar den om avtalsrätt.

Vad gäller begreppet rimlig vid, beror det på vilken typ av avtal det gäller samt vilken typ av karaktär den har, gäller det till exempel leverans av varor beställda av en konsument gäller § 5 konsumentköplagen där rimlig tid är som huvudregeln för tidpunkten när varan ska avlämnas är inom rimlig tid från köpet. Varans art och beskaffenhet får ge ledning till vad som kan ses som rimlig tid. Vidare om det gäller Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen) vid distansköp av varor eller tjänster eller Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område ( Avtalslagen , AvtL) kan rimlig tid variera beroende på vilken del av avtalet det gäller eller vilken tjänst avtalet handlar om.

För att kunna svara mer utförligt på din fråga behövs mer information om avtalets karaktär.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här - Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Victoria RosschereeRådgivare