FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga14/09/2016

Avtal med underårig

Lisa 17 ingår ett avtal med Lars 16 om att köpa Lars cykel. Lisas pappa är inte okej med detta medans Lars pappa tycker det är en bra affär. Lisa har redan betalat Lars. Är avtalet giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag anser att den fråga som du ställer är en skolfråga eller fråga av liknande karaktär. Jag kan därför inte besvara frågan åt dig men ett tips är att gå in i 9 kap föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K9 , där kan du läsa vad som händer när omyndiga ingår avtal och under vilka omständigheter som de kan vara giltiga.

Lycka till!

Mvh

Sara ElleforsRådgivare