Avstod arv: hur stort blir mitt efterarv?

Hej

Min mor var gift, och hennes man var inte min biologiska far.

När min mor dog skrev jag på papper att jag avstod min arvsrätt tills båda dog.

Således tog jag inte ut min laglott

Min styvfar har en biologisk dotter och han har även gift om sig.

Om min styvfar skulle dö hur fördelas arvet ?

Om exempelvis det finns 50 000:- lösöre

100 000:- kontanter samt ett hus för 1 miljon ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att du var din mors enda barn eftersom du inte nämner något om några syskon. Ifall du skulle ha syskon förändras siffrorna i mitt svar. Jag förutsätter också att din mor inte lämnade efter sig något testamente och att du alltså hade rätt att ärva allt efter henne.

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Du valde att avstå från att ta ut din laglott till förmån för din styvfar i enlighet med 3 kap. 9 § ÄB. Eftersom du gjorde detta har du rätt till efterarv från din styvfar när han dör.

Hur mycket efterarv har du rätt till?

Din rätt till efterarv regleras i 3 kap. 2 § ÄB. Efterarvet räknas ut som en kvotdel och inte en exakt summa pengar. Hur stor kvotdelen är beror på om din mamma eller styvfar hade enskild egendom eller om de ägde allt gemensamt. Eftersom jag inte vet något om dessa omständigheter kommer jag utgå ifrån att de ägde allt gemensamt, men kom ihåg att din kvotdel förändras ifall någon av de ägde enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord. Jag kommer här illustrera hur stor din kvotdel blir om de ägde allt gemensamt genom ett exempel.

Exempel)

Ifall din mor och styvfar tillsammans ägde egendom till ett värde av 1 000 000 kr när din mor dog så skulle din mors arv bli 1 000 000/2 = 500 000 kr. Då skulle du alltså haft rätt att ärva 500 000 kr efter din mor, men eftersom du avstod från att ta ut ditt arv har du istället rätt till efterarv. Efterarvet är lika med den delen du skulle fått ärva (500 000 kr) delat på hela summan som din styvfar fick behålla (1 000 000 kr). Ditt efterarv är alltså i det här exemplet lika med 500 000/1 000 000 = 1/2.

Förutsatt att din mamma och styvfar ägde allt gemensamt har du alltså rätt att ärva 50% av det din styvfar lämnar efter sig.

Hur mycket ärver du i ditt exempel?

Återigen förutsätter jag att din styvfar och hans nya fru äger allt gemensamt. I sådana fall äger de tillsammans 1 150 000 kr. Din styvfars del av detta blir då 1 150 000/2 = 575 000 kr. Du har då rätt till 50% av 575 000 i efterarv, d.v.s. 287 500 kr. Ifall din styvfars dotter inte är barn till hans fru har dottern rätt att få ut resterande del av arvet efter din styvfar, d.v.s. 287 500 kr, se 3 kap. 2 § ÄB. Om hon istället skulle vara deras gemensamma barn har din styvfars nya fru rätt att behålla dessa 287 500 kr.

Sammanfattning: förutsatt att din mor och styvfar ägde allt gemensamt har du rätt till 50% av det din styvfar lämnar efter sig i efterarv. Förutsatt att din styvfar och hans nya fru äger allt gemensamt har du rätt till 287 500 kr i ditt exempel.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall det skulle uppstå ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare