Avstå från arv

Hej. Jag och min syster är särkullsbarn och kommer att ärva våran mamma som gick bort nyligen. Kan jag avstå min del av arvet efter min mamma till förmån för en av mina söner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Särkullsbarn kan avstå från sin del av arvet till fördel för den efterlevande maken, enligt 3 kap. 9 § Ärvdabalken (ÄB). Detta innebär att den efterlevande maken ärver särkullsbarnens lott och när den efterlevande maken sedan avlider, får särkullsbarnet rätt till sin lott från sin avlidne förälder. Sammanfattningsvis innebär det att särkullsbarnet skjuter upp sin del av arvet.

Det går även att avstå från sitt arv till förmån för sina barn, vilket kallas arvsavstående och innebär att man vid fördelningen av arvet bortser från den egentliga arvingen, det vill säga du och låter dina barn träda i ditt ställe. Detta ska göras skriftligt och lämnas in i samband med registreringen av bouppteckningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare