Avskedande vid stöld på arbetsplatsen

En person på min arbetsplats har stulit ifrån företaget.

Jag äger ett konditori där vi tillverkar tårtor och mat liknande sånt som brukar serveras på vanliga caféer. Utefter behov har jag anställt en arbetstagare som ska hjälpa mig under vardagar att bedriva verksamheten eftersom det var ansträngande att bedriva själv.

Den arbetstagande har därefter inom loppet av mindre än en vecka börjat stjäla saker från arbetsplatsen och beställt smörgåstårtor, tagit de med sig och lovat att betala dessa. Men det har inte inträffat. Jag konfronterade den arbetstagande vid ett tillfälle att denne inte hade betalt sina beställningar och att jag misstänkte att personen i fråga har stulit saker från arbetsplatsen. Varpå den arbetstagande nekade och sa att betalningarna var på väg.

Personen jag anställt sjukanmälde sig i ungefär en vecka sedan skickade denne sina familjemedlemmar ner till företaget under en vanlig arbetsdag för att skriva under en uppsägning varpå jag svarade att den arbetstagande måste själv skriva under. Familjemedlemmarna blev upprörda och försökte ta sig in på själva cafe-delen för personalen varpå jag stod på mig att dom inte hade rätt till överträdelse. De fortsatte argumentera om att löner skulle betalas ut och så vidare.

Jag har nu inte fått tag på den arbetstagande och vet inte om jag har tillräckligt skälig grund för en avskedad. Hur ska jag gå till väga för att ställa saker och ting till rätta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns det grund för avskedande?

Avskedande får endast ske om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren (18 § första stycket LAS). Uppsåtlig brottslighet eller ohederligt handlande riktat mot arbetsgivaren utgör normalt grund för avskedande. Eftersom arbetstagaren har stulit bl.a. smörgåstårtor m.m. från arbetsplatsen är det fråga om ett brottsligt beteende som inte arbetsgivaren ska behöva tåla. Det kan bli fråga om avsked även om arbetstagaren tillgripit saker med lågt värde från arbetsplatsen. Arbetsdomstolen har flera gånger slagit fast att stöld, som riktas mot arbetsgivaren eller begås på arbetsplatsen, kan utgöra grund för avsked. Det är dock viktigt att komma ihåg att en misstanke om brott inte är tillräckligt för att kunna avskeda arbetstagaren. Det måste vara säkert att stöld har begåtts, inte bara misstanke. Det är arbetsgivaren som har bevisbördan för att brott har begåtts.

Hur sker avskedande?

Det finns ingen uppsägningstid vid avskedande. Däremot måste du som arbetsgivare lämna besked om avsked till arbetstagaren minst en vecka i förväg. Är arbetstagaren fackligt organiserad, måste du samtidigt med underrättelsen varsla den lokala arbetstagarorganisation som arbetstagaren tillhör (30 § LAS). Du får inte vänta i mer än två månader med att underrätta arbetstagaren om uppsägningen från det att du fick kännedom om omständigheterna som du grundar avskedandet på (18 § andra stycket LAS). Avskedande ska vara skriftligt (19 § första stycket LAS).

I beskedet om avskedande måste du ange vad arbetstagaren ska göra om för det fall att arbetstagaren vill göra gällande att avskedandet är ogiltigt eller yrka skadestånd med anledning av avskedandet. Dessutom är arbetsgivaren skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som avskedandet grundar sig på. Uppgiften skall vara skriftlig, om arbetstagaren begär det (19 § LAS). Det kan därför vara fördelaktigt att redan i beskedet om avskedande ange anledningen och de omständigheter som du grundar avskedandet på. Huvudregeln är också att beskedet om avskedande ska lämnas till arbetstagaren personligen (20 § LAS).

Eftersom det inte finns någon uppsägningstid vid avskedande kan inte heller arbetstagaren kräva lön efter avskedandet. Du har dock en skyldighet att betala ut lön för redan utfört arbete.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare