Avskedad pga. misshandel som aldrig inträffat

Hej! Min man har blivit avskedad efter 15 års anställning pga att en arbetskamrat sagt att han hotat och tryckt upp honom mot en vägg Det är även en arbetskamrat som säger att han sett denna händelse som aldrig har hänt. Det enda som hände var att dom hade ett verbalt bråk, dom tjafsade men inget mer hände än ordväxling och det fulaste ordet som sades va håll käften. Och ingen annan varken såg eller hörde detta bråket som hände inne i ett kontor. Det såkallade vittnet har erkänt för en annan arbetskamrat att han bara ljög för att få min man avskedad och denna mannen har berättat detta för AG men dom säger att dom väljer att tro på honom ändå. Nu står min man och vår familj med 3 barn i total kaos och min man kommer nu inte ens få stämpla på 3 månader. Vad kan han göra för att bevisa att han är oskyldig när fallet kommer upp i AD? Han har facket på sin sida tack och lov som har lämnat in en stämningsansökan efter oenighet i central förhandlingen. Vi har även en inspelning där en chef säger att han pratat med killen som anklagat min man efter incidenten men han sa då ingenting om att det skulle varit fysiskt utan det ändrade han sig om senare. Killen är 10 år yngre än min man och har bara varit anställd i 1 år och är sedan tidigare dömd vid 5 tillfällen för bla misshandel och narkotika brott. Finns möjligheten att AD tycker att han är trovärdigare än min man som varit anställd i 15 år och aldrig gjort något olagligt. Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. För att avskedande ska vara aktuellt krävs det att arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden gentemot arbetsgivaren (18 § lagen om anställningsskydd). Några exempel på när en där grund för avskedande finns är när arbetstagaren utfört en inte obetydlig misshandel på arbetsplatsen, stulit något av värde från arbetsplatsen, varit frånvarande utan giltiga skäl eller vägrat att arbeta. Även om händelseförloppet skulle ha utspelat sig på det sättet som felaktigt påstås av arbetskamraten, så är det inte alldeles klart att ett avskedande skulle vara befogat.

Det är arbetsgivaren som har bevisbördan för att en allvarlig misskötsamhet ägt rum. I ditt fall skulle det betyda att din mans arbetsgivare måste påvisa att din man misshandlat arbetskamraten. Lyckas arbetsgivaren inte göra det otvivelaktigt sannolikt att avskedandet var befogat, så förlorar arbetsgivaren processen och kan då tvingas utge ett betydande skadestånd till den avskedade. Arbetsgivaren kan inte vinna framgång med ett avskedande på grund av en misshandel som aldrig inträffat. Det är bra att ni vänt er till facket och låt de hjälpa er med att reda ut situationen.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare