Avser hyresavtalet en bostad eller en lokal?

Jag hyr en lokal som jag vill säga upp. (En salong) Vi har skrivit kontrakt på 6 månaders uppsägning, hyresvärden ville ha 9 månader. Men när jag kollar upp vad som gäller så ser jag att fastigheten är registrerad som bostadshus/småhus. Då kan väl inte hyresvärden kräva 6-9 månaders uppsägning oavsett vad vi skrivit i kontraktet? Jag trodde ju att jag hyrde en lokal i en fastighet. Men hyr man bostad så är det väl 3 månader som gäller? (Jag har hyrt utrymmet i 1,5 år nu) och jag hyr den utan moms och hyresvärden hyr dessutom ut privat. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreslagen gör skillnad på uppsägningstiden beroende på om hyresavtalet på obestämd tid avser en bostadslägenhet eller en lokal. Huvudregeln är att det är 3 månaders uppsägningstid för bostadslägenheter och 9 månaders uppsägningstid för lokaler (se 12:4 Jordabalken). Förutsatt att man har hyrt lägenheten i mer än 9 månader.

För att avgöra om hyresavtalet avser en bostadslägenhet eller en lokal, tittar man främst på syftet med upplåtelsen. Dvs är syftet att lägenheten används som bostad eller exempelvis en affärsverksamhet, då anses det istället vara en lokal (se 12:1 stycke 3 Jordabalken). Beteckningen som fastigheten är registrerad som bör ha väldigt liten, om någon betydelse i denna bemärkelse.

Vad gäller moms, är uthyrning av fastigheter som huvudregel undantagen från moms. Detta innebär att fastighetsägaren inte ska betala moms på hyran och att hyresgästen inte kan dra av moms på hyran (se 3:2 mervärdesskattelagen).

Vad gäller i ditt fall?

Hade det varit så att lägenheten hade upplåtits som en kombinerad upplåtelse av bostadslokal, dvs både som bostad och lokal så hade det räckt med att bostadsinslaget inte är oväsentlig, den behöver således inte vara väsentlig. Möjligtvis skulle detta kunna innebära en användning på över 50 % av lägenhetens yta som bostad, och resterande som lokal. Då torde lägenheten godkännas som bostadslägenhet. Dock verkar det som att lägenheten är uthyrd som renodlad lokal I ditt fall för en salongsverksamhet. Momsen har egentligen inte någon betydelse för uthyrningen då huvudregeln är att uthyrning sker momsfritt. Detta innebär att lägenheten torde anses som en lokal, och då gäller uppsägningstiden för lokaler på minst 9 månader.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare