Avseende s.k. grooming

Vad är preskribitionstiden för grooming? Börjar preskribitionstiden räknas från det att den utsatta fyllt 18 år? Vad krävs för att kunna dömmas för grooming, räcker det inte med att säga att man har haft sex med minderåriga och/eller ska göra det? Sen vilket år krävs det bara att man säger att man ska kontakta minderåriga/träffa minderåriga i sexuellt syfte för att kunna bli dömd för grooming utan att behöva fullborda gärningen? Om någon sagt för länge sedan att han ska ha sex med minderåriga eller haft det när det enligt lag krävdes att han även gjorde det han hotade med , är det den lagstiftningen som gällde då han sa det som man ska gå efter om man skulle anmäla honom idag eller ska man gå efter nuvarande lagstiftning som säger att det räcker med att endast säga att man ska göra detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att förenkla överblicken av detta svar har jag ställt upp det i stycken:

Rekvisiten för brottet:

Avseende s.k. grooming, är 6 kap. 10 a § brottsbalken (1962:700) tillämplig, som omfattar brottet kontakt för att träffa barn i sexuellt syfte. För att kunna dömas för detta brott krävs det att man ska ha föreslagit en träff eller stämt en träff i syfte att möjliggöra ett sexuellt övergrepp mot ett barn.

Det krävs också att det förelegat ett direkt uppsåt att begå sexualbrott mot barnet. Enligt förarbeten till lagen, prop. 2008/09:149 s. 46, gör man en helhetsbedömning utifrån bl.a. den avtalade mötesplatsen, åldersskillnaden mellan parterna, deras relation och hur de kommit i kontakt med varandra.

Preskriptionstiden:

Preskriptionstiden för detta brott börjar gälla när brottet begåtts enligt 35 kap. 4 § första stycket brottsbalken, till skillnad från bl.a. våldtäkt där preskriptionsbrottet börjar när målsägandet fyllt 18 år (enligt 35 kap. 4 § andra stycket BrB).

För brottet kontakt för att träffa barn i sexuellt syfte kan man dömas till böter eller fängelse i högst två år. Preskriptionstiden kan vara antingen 2 år eller 5 år beroende på straffet som kan dömas ut. Om det gäller lindrigare fall som kan medföra böter eller fängelse i högst 1 år gäller 2 års preskriptionstid enligt 35 kap. 1 § 1 st. 1 p. BrB. Om det svåraste straffet är längre än 1 års fängelse (högst 2 års fängelse) gäller en preskriptionstid på 5 år. Vid bedömningen av strafflängden tar man hänsyn till åldern på gärningsmannen, då det svåraste straffet för någon som begått brott under 21 års ålder (29 kap. 7 § BrB) är lägre.

Förbud mot retroaktiv bestraffning:

Inom straffrätten råder ett retroaktivitetsförbud enligt 2 kap. 10 § första stycket regeringsformen (1974:152), som innebär att ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Brottet i 6 kap. 10 a § BrB gällande kontakt för att träffa barn i sexuellt syfte trädde i kraft den 1 juli 2009, vilket betyder att gärningar som skett innan dess inte kan straffbeläggas då detta brott ännu inte var kriminaliserat.

Anledningen till denna regel är av rättssäkerhetsskäl – att alla människor ska kunna förutse att de gärningarna som man begår kan leda till en viss konsekvens. Man kan alltså inte gå efter den nuvarande lagstiftningen i detta fall, som kriminaliserar fler gärningar än hot och våld, eftersom detta skulle strida mot den grundlagsskyddade retroaktivitetsprincipen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare