Avsändare eller mottagare skyldig till narkotikasmuggling?

om någon vill att jag ska skicka ett läkemedel som är receptbelagt i sverige men inte i landet jag skickar varan ifrån vem är det då som begår ett brott och är straffbar avsändaren eller mottagaren?

Lawline svarar

Hej,

Otillåten användning av narkotika är straffbelagt under både smugglingslagen (SSL) och narkotikastrafflagen (NSL). Vid smuggling av narkotika har 6 § SSL företräde över narkotikastrafflagen. Vad som anses utgöra narkotika vid narkotikasmuggling enligt 6 § SSL definieras i 8 § NSL, se 2 § stycke 2, punkt 1 SSL. Av 8 § NSL framgår det att läkemedel kan under vissa fall anses utgöra narkotika enligt lagens mening. Som nämndes tidigare används samma definition av narkotika i smugglingslagen vid tillämpningen av regler rörande sådan medel.

Vad som anses utgöra smuggling enligt SSL finns beskrivet i 3 § SSL. Av paragrafen kan man dra slutsatsen att det är i praktiken endast avsändaren av varan som kan bli skyldig för smuggling enligt 3 § SSL, eller i vissa fall för narkotikasmuggling enligt 6 § SSL. Det är mer sannolikt att mottagaren av t.ex. narkotika döms under 1 § punkt 6 NSL

Hoppas detta belyste rättsläget lite bättre.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare