Avsägning av laglotten till förmån för barn

Kan man,och hur går det till om man vill avsäga sej sin laglott till förmån för sina barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall en bröstarvinge (du i detta fall) kan avsäga sig sin laglott.

Svaret på frågan finner vi i Ärvdabalken(ÄB). I 17 kap. 2§ ÄB framgår att en bröstarvinge kan göra en arvsavsägelse. Det ska vara skriftligt och ske hos arvlåtaren. I fråga om laglott krävs att bröstarvingen får skälig kompensation för att avsäga sig sin laglott, dvs ersättning som ungefär motsvarar laglottens storlek. I lagen nämns dock även att det är möjligt att avsäga sig sin laglott utan att få skälig kompensation, nämligen genom att egendom som motsvarar laglottens värde tillfaller dina barn genom arv.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att en bröstarvinge kan avtala bort både sin arvslott och laglott under förutsättningen att skälig kompensation betalas ut till arvingen(du) eller arvingens barn.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ha en bra dag!

Hashim Mohammed RithaRådgivare