Avräknas mina skulder innan arvet delas ut?

Om jag har skulder där min man inte är medsökande, avräknas mina skulder också innan arvet delas efter testamentet. Vi har inga bröstarvingar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i ärvdabalken.

Oavsett om du skrivit ett testamente eller inte så består arvet av tillgångarna minus skulderna (20 kap 4 § ärvdabalken). Om du avlider så betalas dina skulder ur dödsboet innan eventuell arv kan delas ut enligt testamentet. Skulderna "försvinner" alltså inte när man avlider utan betalas alltid först ur dödsboet innan resterande arv kan delas ut.

Du är välkommen att kontakta oss igen om du har fler funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare