Avlyssning av telefoner vid narkotikabrott

Är det vanligt att polisen avlyssnar telefoner vid exempelvis narkotikabrott? Eller är det vanligaste att de inte avlyssnar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det var en svår fråga. Polisen får i princip inte avlyssna eller övervaka telefoner tillhörande personer som är misstänkta för endast ringa narkotikabrott (t.ex. köp av cannabis osv). Däremot är det vanligt med telefonavlyssning och telefonövervakning vid allvarligare narkotikabrottslighet (t.ex. stor försäljningsverksamhet).

Det kan även tilläggas, att om en person ringer för att beställa narkotika av en försäljare kan försäljarens mobil vara övervakad. Då avslöjas även köparens brottsliga gärning, även om det inte var syftet med avlyssningen. Detta kallas ''överskottsinformation'' och får användas som bevisning i rättegång mot köparen.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare