Avliva hund efter slagsmål med annan hund?

Hej ,

Idag under en promenad med våra 2 hundar så mötte min sambo grannen och dennes hund, alla hundar var lösa under mötet och de hälsade i samförstånd då de träffats tidigare. Något hände dock när vår stora tik hälsade på deras mindre hane och de började gnabbas vilket var över på några sekunder men den mindre hunden fick bukskador och fick senare under em avlivas. En polisanmälan är gjord då det behövs pga av försäkringar osv men nu mailar grannen oss och kräver att vi avlivar vår hund?

Kan de kräva oss på det? Vår hund har aldrig varit i ett slagsmål tidigare och aldrig visat aggressivitet utan detta var oturligt nog en situation där storleken på hundarna spelar in, hade de vart i samma storlek hade det inte hunnit bli några skador alls troligtvis. Vad kan detta leda till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar situationen ni hamnat i.

Er granne har ingen rätt att bestämma något sådant själv, det är upp till Polismyndigheten. Efter en sådan här händelse kan polisen som sista utväg, för att hindra att hunden orsakar mer skada, besluta att hunden ska omhändertas. Om den skulle omhändertas får ni inte förfoga över hunden utan tillstånd av Polismyndigheten. Polismyndigheten får, efter utredning, besluta att hunden ska säljas, skänkas bort eller, om den utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avlivas.

Men eftersom ni har haft kontakt med polisen och det inte verkar som att de då tagit hand om hunden och inte sagt något om avlivning lär de ha ansett att det inte var nödvändigt i ert fall.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare