Avhjälpande av tjänst

<p>Jag har kund som jag tvättade fönstret och kund var inte nöjd. Det var dimma som kom på glass när vi tvättade och jag visade det till kunden. Det var kallt ute och varm inne där för kom så här. Nu vill kunden att jag städar om alla fönstret och jag som företag vill städa bara de som var smutsig p.g.a dimman.. Kunder redan skrev att om jag inte städa alla fönstret igen då vill inte han ha någon fakturan för att jag inte städa alt igen. Hur kan vi lösa på bästa sätt den här situation.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det är fråga om tjänst mellan en näringsidkare och konsument är konsumenttjänstlagen (1985:716) tillämplig. Vid fel av tjänst har kunden rätt att få ett avhjälpande eller ett prisavdrag, alltså i första hand krävs det att du löser det som blev fel enligt 20 § konsumenttjänstlagen. I detta fallet är det de fönstren som inte blev rena på grund av dimman som är det felaktiga som du måste åtgärda. De rena fönstren ska du inte behöva tvätta igen. Det du kan försöka göra är att förklara för din kund att du uppfyller dina skyldigheter genom att avhjälpa felet i tjänsten genom att tvätta om de smutsiga fönsterna. Om kunden vägrar betala ändå kan överväga att driva in kostnaden via ett inkassoföretag.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare