FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2021

avdrag på underhåll

Jag betalar underhåll för mina två barn via försäkringskassan, 1573kr/barn. Men 18 månader har jag barnen 8dygn i mån. Det går då att räkna ner underhållet med en nettoberäkning, 40kr/dygn och barn. Och då måste det finnas ett juridiskt gällande umgängesavtal enligt försäkringskassan. Jag har inte haft det men kommer nu få detta via tingsrätten. Barnen har haft samma umgänge med mig i ca 3år samt har det varit mer på lov och sommar. Jag anser att jag betalat för mkt sedan försäkringskassan gick in och då krävde ett umgängesavtal för att kunna räkna ner den totala summan för underhållet för båda barnen. 8dygn/40kronor/dygn/månaden/2barn=2506kr med avdrag. Utan avdrag=3146kr, 640kr/månaden betalar jag för mkt och nu i tingsrätten undrar jag om detta går att kräva retroaktivt i 18mån från den andra föräldern?

Hur delar föräldrar på barnbidrag vid sådan här umgängesfördelning?

640kr i 18mån är 11520kr och detta bör väl försäkringskassan kräva tillbaka och sen återbetala till mig?

Eller hur gör jag, kan jag stämma den andre förälder på underhåll som varit fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att besvara din fråga vänder vi oss till föräldrabalken.

Man har rätt enligt 7 kap 4 § föräldrabalken att göra avdrag på underhåll när barnen bor hos den part som inte är boförälder. Avdrag för göras om barnen vistas hos icke boförälder i 5 dygn i rad eller om barnen vistas 6 hela dygn under en hel kalendermånad. För varje dygn som barnen är hos icke boförälder har den parten rätt att göra avdrag med 1/40 av underhållsbeloppet. Stannar barnet 5 dygn i rad har alltså icke boförälder rätt att göra avdrag med 5/40 eller lättare sagt, 1/8 del av underhållsbidraget för den månaden. Du kan dock inte göra avdrag med hur mycket som helst, bidragsskyldig förälder måste alltid betala minst 10/40.

Denna rätt att göra avdrag kvarstår i 6 månader från och med den månad som vistelsen avslutades, 7 kap 4 § 1 st Föräldrabalken. Detta medför att om barnets förälder hade barnen boende hos sig 5 dygn i rad under december, så har man rätt att göra avdrag för detta med 5/40 fram till juni året därefter.

Detta medför att du bör kunna yrka på återbetalning av för högt utbetalat underhåll de senaste 6 månaderna. Detta behöver dock nog göras genom en anmälan till försäkringskassan för att återfå betalningen eller ett riktad krav i domstol gentemot andra föräldern. Annars om det är möjligt att ha en diskussion och lösa detta på något vis med den andra föräldern är nog den minst administrativa uppgiften

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare