FrågaSKATTERÄTTAvdrag27/05/2018

Avdrag för resor utan kvitton

jag bor och är inskriven i Stockholm . Jobbar sen 13 år tillbaka i Nyköping. för att kunna göra avdrag för jobbresor kräver skattekontoret underlag. Jag har slarvat med kvittona, har kört olika bilar.... räcker det inte med faktum att jag bor i stockholm och jobbar i Nyköping, kan redovisa anställningsintyg och då är det klart att jag har rest till jobbet...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att du menar avdrag som får göras för utgifter du haft på grund av ditt arbete, se 12 kap. 1 § Inkomstskattelag (1999:1229).

Du kan fortfarande yrka avdraget och har du andra bevis än just kvittot får Skatteverket bedöma om det är tillräckligt eller inte. I praxis finns exempel där rätt till avdrag funnits trots att kvitton saknat, se här. Avgörandet ligger väl i linje med tidigare avgöranden i samma ämne. För avdrag är det inte nödvändigt att kunna uppvisa kvitton om man på annat sätt kan styrka att man haft kostnader.

Med vänlig hälsning,

Hanna MustafaRådgivare