Avdrag för nyinköpt mark

Hej om jag säljer skog och åkermark för 15 miljoner och köper ny för 6 miljoner samma år.kan vinsten dras ned vid köp av ny skog o åkermark

Lawline svarar

Hej och tack för att du kommer med Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ditt köp av ny åkermark sänker kapitalvinstskatten du måste betala när du sålde den gamla åkermarken.

Enligt 42:2 IL så ska du betala kapitalvinstskatt enligt IL kapital.

Enligt 44:13 IL räknas skatten ut genom att försäljningspriset - kostnad för utförandet och omkostnadsbeloppet (det du köpte marken för). Så marken du sålde så tar du 15M - det du köpte det för.

För kapitalförluster gäller det på samma sätt fast omvänt, 44:2 IL, d.v.s du tar försäljningspriset - omkostnadsbeloppet.

Det betyder att ditt köp av ny mark inte ses som en kapitalförlust, utan bara ett köp. Det betyder ytterligare att du inte kan göra avdrag för köpet nu, däremot kan du göra avdrag för köpet när du väl säljer den nyinköpta marken, för då räknas det som omkostnadsbeloppet.

Jakob WestlingRådgivare