FrågaSKATTERÄTTAvdrag10/04/2021

Avdrag för förbättringsutgifter i deklarationen

Hej.

jag har sålt en bostadsrätt förra året (2020).

Nu ska jag deklarera försäljningen och jag undrar om man får dra av kostnaden för byta av vitvaror under rubriken förbättringsutgifter. de är bytta under en 3-årsperiod 2018-2020.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avdrag för förbättringsutgifter får i vissa fall göras i deklarationen vid försäljning av bland annat bostadsrätter. Ett första krav för dig som sålt din bostadsrätt år 2020, är att förbättringen måste ha gjorts under åren 2015-2020. Detta krav har du således uppfyllt.

Frågan är då om det du gjort kan klassas som en förbättring. Byte av vitvaror kan klassas som en förbättringsutgift. Förutsättningen är att bytet måste ha gjort bostaden i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Om du till exempel har satt in en diskmaskin som inte fanns i lägenheten vid köpet, klassas det som en förbättringsutgift. Om du till exempel har bytt ut en kyl och en frys, får du däremot antagligen inte göra avdrag för detta, då det endast är ett byte och inte en förbättring (jag förutsätter då att det vid köpet redan fanns en kyl och frys i bostaden). Om den nya frysen har funktioner som den gamla frysen inte hade, exempelvis en ismaskin, kan det å andra sidan ses som en förbättrande åtgärd, och merkostnaden för detta kan i sådana fall få dras av.

För att få hjälp med just din rätt till eventuella avdrag vill jag rekommendera Skatteverkets e-tjänst. Denna tjänst hjälper dig att beräkna om/hur mycket av kostnaden du får dra av i din deklaration.

Hoppas du är nöjd med ditt svar och lycka till!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare