Avbryta provanställning

Hej! Jag är provanställd på en restaurang och har nu jobbat ungefär 3 månader. Om vi är sjuka så måste vi själva hitta en ersättare som kan jobba istället för en själv. Mina kollegor är väldigt dryga och elaka mot mig, vilket har gjort att jag mår dåligt psykiskt. Jag mår redan väldigt dåligt psykiskt och deras beteende har inte gjort det bättre. Jag har nu sagt upp mig och har förklarat varför + att jag tycker att deras beteende inte är okay. Jag sa att jag skulle försöka jobba dom 2 veckorna som jag hade kvar men att det inte är säkert att jag kan komma, med tanke på att jag har självmordstankar och inte orkar någonting.

Idag sjukanmälde jag mig, ringde runt efter en ersättare, men ingen kunde. Jag skrev det till min skiftledare. Samma dag ringde skiftledaren och sa att jag var tvungen att jobba ändå. Ungefär såhär sa hon "Ditt pass börjar vid den här tiden och om du inte hittar en ersättare måste du komma ändå. Så är det bara. Det här är jätte dåligt av dig och vi har försökt att hjälpa dig genom att korta ner dina dagar. Jag blir jätte irriterad". Och sen klickade hon mig. Jag blev förstås jätte ledsen och förklarade flera gånger för henne att jag inte kan jobba för jag mår verkligen jätte dåligt. Hur ska jag göra? Är hennes beteende okay? Kan dom tvinga mig att jobba om jag är sjuk (psykiskt)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Notera att undantag kan föreligga från det jag skriver här nedan; t.ex om annat följer av kollektivavtal. I och med att jag inte har tillgång till sådan information kommer jag utgå från att sådant undantag inte är för handen i ditt fall.

En arbetstagare med provanställning som avbryter (i daglig tal "säger upp sig") har som regel rätt att frånträda anställningen med omedelbar verkan; detta gäller även om prövotiden för anställningen inte löpt ut. Det betyder alltså att en provanställd har rätt att avbryta sin provanställning innan tiden för provanställningen gått ut; denne kan avbryta anställningen utan att ta hänsyn till någon eventuell "uppsägningstid" eller dylikt (6 och jfr 31 § LAS). Det sätt på vilket av avbrytandet ska ske på från arbetstagarens sida spelar inte någon roll ur materiellt hänseende men kan göra det ur bevishänseende.

Det betyder alltså att meddelandet från din sida beträffande att du sagt upp dig gör att du blir ansvarsbefriad från vidare arbete. Du är alltså med andra ord inte skyldig att arbeta hos arbetesgivaren.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare