Avbeställning av tjänst i förtid.

Hej!

Igår morse fick min mor, 84 år, besök av en person i sitt hem som erbjöd takrenovering. Han fick tillgång till krypvinden, tog foton och konstaterade att taket behövde bytas. Han sa att företaget hade en kampanj i området och att flera grannar ska få sina tak bytta. Mor skrev på ett avtal ( fick ingen papperskopia men ett foto på det undertecknade avtalet togs med mors mobiltelefon ) om att få taket på sitt radhus reparerat och takpannorna bytta för 280 000 SEK. Mor ringer och berättar detta för mig. Hon är nu orolig för att taket är mycket dåligt. Jag hör mig för om kostnad för takläggning och upplever att priset mor accepterat är högt. Vi kommer överens om att häva avtalet för att få tid att inhämta flera anbud och kontakta Anticimex och försäkringsbolag. Vid 11-tiden ringer jag personen som mor skrivit avtalet med och förklarar att vi vill häva det. Han hänvisar till sin chef. Jag talar med chefen vid klockan 13 00. Han är mycket bestämd och menar att avtalet är giltigt eftersom det presenterats med ett startdatum ( vecka 18 ) av arbetet. Jag ifrågasätter om detta är rätt och ber honom att häva avtalet så att mor får tid att ta ställning till ev, takreparation. Hur ska vi gå till väga för att häva avtalet på ett korrekt sätt? Jag mailade företaget vid 14 00 och bad om uppsägning av kontraktet. Räcker det?

Bästa hälsningar / Sonja Strand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag på området är konsumenttjänstlagen och mer specifikt 42 § om avbeställning. Enligt denna paragraf får konsumenten avbeställa ett arbete även innan det påbörjats. Näringsidkaren har dock rätt till ersättning för kostnader som denne har införskaffat specifikt för arbetet och som inte kan användas löpande i dennes verksamhet. Alltså om din mor beställt speciella takplattor som de inte kan använda till ett annat hus kan hon få stå för den kostnaden. Näringsidkaren kan även få ersättning för förlorat arbete genom att ha tackat ja till din mors projekt kan det vara så att denne kan ha tackat nej till andra kunder. Denna ersättning gäller dock inte om näringsidkaren har fler jobb ´´på lager´´ som denne kan ta itu med. Oavsett allt detta får ersättningen inte överstiga den totala kostnaden av vad beställningen egentligen skulle kostat.

Hoppas detta hjälpte!

MVH

David ZandianRådgivare