Att tänka på när man flyttar in som sambos

Hej!

Jag äger en villa och har två barn.

Min pojkvän ska strax flytta in till oss, han har inga barn.

Vad behöver jag tänka på? Behöver vi skriva något avtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Frågor rörande sambos regleras i sambolagen.

Bodelning vid sambor är alltid begränsat till bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning av samborna enligt 3 och 8 §§ SamboL. Detta kallas samboegendom. Huruvida en bodelning ska göras eller ej när sambo avlidit avgörs av den efterlevande sambon, se 8 § 2 st. och 18 § SamboL.

Enligt 2 kap. 1 § ÄB är det till att börja med bröstarvingar som ärver (alltså barn) om inget annat följer av testamente. Alltså krävs det ett testamente för att reglera vem som ärver vad om någon av er skulle gå bort.

Det ni behöver tänka på nu när din pojkvän flyttar in hos dig och ni enligt 1 § SamboL anses som sambos, är framförallt att skriva ett samboavtal. Detta kan reglera era ägarförhållanden, och fungerar ungefär som ett äktenskapsförord fast mer begränsat. Samboavtal medför dock inget ekonomiskt skydd vid ett dödsfall. Den sambo som vill ge sin efterlevande ett sådant skydd behöver skriva ett testamente.

Det är alltid bäst att ha gjort upp detta innan det händer, för det kan få stora konsekvenser om det inte finns några avtal- framförallt i och med det faktum att sambor inte har någon legal arvsrätt i Sverige.

Så de dokument du behöver upprätta för att få ett skydd som är anpassat efter hur du vill ha det är ett samboavtal och eventuellt ett testamente. Lawline har en egen sida där ni mot betalning kan skapa era egna avtal HÄR. Jag skulle dock rekommendera att ni tar hjälp av någon av våra jurister som ni kontaktar HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare