FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/12/2017

Att ta pengar från kassan och bokföra felaktiga siffror

Hej min chef tar pengar från kassan och stoppar i sin egen ficka för att sedan fylla på kassan igen med svarta pengar som vi betalar honom för våra personalköp.

Under tiden det saknas pengar i kassan blir vi ombedda att låtsas som pengarna finns kvar och där pengarna skulle varit ligger det lappar som visar summan vi skulle räknat med.

Det jag vill veta är om detta kan komma tillbaka till mig på något sätt då jag vet vad som händer och vad är det straffbart med?

Och om vi skulle bli påkomna med detta vad är då chefens straff?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det brott som kan bli aktuellt i detta fråga är så kallat bokföringsbrott som finns i 11 kap. 5 § brottsbalken (den finner du https://lagen.nu/1962:700#K11P5S1).

Där står att "den som är bokföringsskyldig" kan bli straffad för brott. Vem är då bokföringsskyldig? Är det du eller är det din chef, eller är det ni båda?

Rent juridiskt är det företaget som är bokföringsskyldigt. Eftersom det inte verkar vara någon tvekan om det i detta fall utgår jag ifrån att företaget du jobbar för är bokföringsskyldigt.

Men det går ju inte att straffa företag, så vem kan bli ansvarig för bokföringsbrott?

Faktum är att alla som har till uppgift att bokföra kan bli straffade som bokföringsbrott. Det verkar som om du blivit tillsagd att räkna med pengarna som saknas i kassan vilket får mig att tro att du har till uppgift att i viss del sköta bokföringen. Det betyder att du kan straffas för bokföringsbrott (Källa: brottsbalken En kommentar, studentutgåva 8, 11:5 s. 4).

Betyder detta att din chef inte kan bli straffad? Nej. Eftersom att din chef sagt åt er att inte ta hänsyn till de pengarna så kan även denne dömas för bokföringsbrott. Men då är det fråga om anstiftan, alltså att din chef fått dig att begå brott genom att påverka er, enligt 23 kap. 4 § brottsbalken (den finner du https://lagen.nu/1962:700#K23P4S1).

Att minimera risken att bli straffad

Jag antar att du inte vill bli straffad eller få så litet straff som möjligt så jag tänkte förklara vad jag anser att du bör göra för att uppnå det.

Även den som inte insett att denne har en bokföringsskyldighet kan bli straffad. Därför skulle det inte löna sig att säga att du trodde du bokfört korrekt. Du kan bli straffad på oaktsamhet.

Vad jag istället skulle råda dig att göra är att påtala för din chef att det ni gör är olagligt och att ni båda kan råka ut för straff och därefter få honom att ersätta pengarna som saknas så fort som möjligt. Om det då inte finns några luckor i bokföringen som du skött så är det inga problem för dig. Även om någon skulle påtala för polisen att ni fuskat med bokföringen skulle det inte gå att bevisa. Skulle din chef då försöka göra det igen så tycker jag att du bör vägra att gå med på att skriva felaktig bokföring.

Det är absolut ingen enkel situation att vara i då jag kan tänka mig att du kan förlora ditt jobb på detta, men det är en avvägning du själv måste göra. Ett annat alternativ är att säga att du inte vill sköta bokföringen. Då du inte har till uppgift att bokföra så kan du inte straffas för bokföringsbrott.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare