Att ta narkotika

vad händer om man tar ett bloss hasch?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag tolkar din fråga som att det handlar om den juridiska och straffrättsliga delen av bruka narkotika. Eftersom din fråga handlar om cannabis och det är narkotikaklassat blir narkotikastrafflagen (NSL) relevant.

Cannabis i blodet

Cannabis är narkotikaklassat och därmed olagligt att inneha samt bruka, NSL 1 § p. 6. Att vara påverkad av cannabis är däremot inte olagligt! Det avgörande är om åklagaren kan bevisa att du avsiktligen brukat cannabis. Kan åklagaren bevisa det kommer du dömas för själva brukandet, inte för att du var påverkad. Det krävs att du haft för avsikt att bruka cannabis, om du inte visste vad det var eller om du inte vet hur du blev påverkad blir det svårt för åklagaren att bevisa ditt brukande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare