Att stjäla och sälja från arbetsgivaren är en grund för avskedande

Hej vi är en ekonomisk förening.vår kassör förstör och saboterar.droppen var när kvinnan var dit en dag tog ett fint glasskål. Sedan säljer hon de.visst har vi rätt att avsätta henne omedelbart.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om kassörskan skyddas av ett kollektivavtal måste ni se till det avtalet ifall det finns speciella regler gällande den aktuella situationen.

I mitt fortsatta svar utgår jag ifrån att det inte finns ett kollektivavtal som reglerar situationen. I lagen om anställningsskydd (LAS) finns regler om avskedande i 18 §. Det kan göras om arbetstagaren (kassörskan) grovt åsidosatt sina åligganden gentemot arbetsgivaren (er).

Om jag har förstått situationen rätt har kassörskan tagit en glasskål och sedan sålt den. Det kan ses som ett grovt åsidosättande av hennes åligganden. Alltså har ni rätt att avskeda henne med omedelbar verkan.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare