FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/08/2014

Att stjäla från sin arbetsgivare - Rubricering/påföljd

Hejsan! Det så här att jag blev för detta här i november förra året: 1. Misshandel 3 kap 5 § brottsbalken 2. Olaga hot 4 kap 5 § 1 st brottsbalken 3. Snatteri 8 kap 2 § brottsbalken Avdelning 1 2013-11-15 4. Grov vårdslöshet i trafik 1 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649) 5. Rattfylleri 4 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649) 6. Narkotikabrott 1 § 1 st 6 p och 2 § narkotikastrafflagen (1968:64) 7. Brott mot knivlagen 1 § 1 st och 4 § 1 st lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.

Påföljden blev: Skyddstillsyn - Särskild föreskrift: P.... .......... ska genomgå frivårdens program Entré. Kriminalvården Frivården "stad" Övervakare Övervakare förordnas av Kriminalvården. Skadestånd.

Var åtalad för rån, men pga att jag hade lämnat det gäng jag var medlem och att jag tatt tag i mitt liv och börjat jobba mm. Så ändrade dom rån till misshandel, olaga hot och snatteri. Pga att varken åklagare, frivården elr domare mm tyckte att jag skulle få fängelse.

Har fortsatt sköta mig och börjat om ett nytt liv. Skött övervakningen mm exemplariskt ( deras ord ). Har betalat mellan 10-15 tusen varje månad sen juni förra året för att bli av med mina skulder. Har betalat över 200 tusen och är 1 månad ifrån att va skuld fri.

Men så träffade jag på en person från mitt förra liv för 1 månad sen som utpressade mig på 40 tusen. Ville inte blanda in dom som hjälpt mig innan med skulder så försökte fixa det själv. Fick panik tillslut pga att jag trodde han fortfarande hängde med mig gamla gäng. Så jag stal från mitt jobb, blev stoppad av polisen och dom hittade diverse saker. Och grep mig för stöld. Värdet på det jag stal är ca 20-30 tusen. Hade nycklar så inbrott gjorde jag inte.

Men nu till tillslut så kmr frågan. Var tror ni jag kan få för straff? Kan det räknas som grov stöld?

Har pratat med min övervakare och personen som har hand om programmet jag går. Och båda säger att för dom så är fängelse för mig helt uteslutet... Men vad tror ni? Kanske bör tilläggas att jag under anhållningstiden (1 dag) Försökte ta mitt liv och blev körd till psykakuten och försökte igen dagen efter jag blev släppt och blev då inkörd till akuten igen utav polisen och inlagd där i ett par dagar! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina juridiska frågor.

Innan jag kan avgöra vilken påföljd som kan komma ifråga måste jag först försöka avgöra hur din (brottsliga) gärning ska rubriceras (eg. vilket brott har du begått?).

Rubricering. Att det förmodligen rör sig om själva brottet stöld står ganska klart (se, exempelvis, NJA 1982 s. 719). Inga av de uppgifter du lämnat tyder direkt på att fråga t.ex. skulle vara om förskingring/trolöshet mot huvudman. Vad som kan diskuteras är däremot om gärningen ska rubriceras som grov stöld eller bara stöld.

Precis som vid gränsdragningen mellan stöld och snatteri(=stöld som är ringa) finns det vid gränsdragningen mellan stöld och grov stöld en värdegräns som oftast får stor - men inte avgörande - betydelse för frågan om rubricering. Idag ligger denna värdegräns på c. 200 000 kr. I ditt fall har du stulit varor för ett värde som understiger den angivna värdegränsen högst väsentligt. Ställningstagandet till om stölden är att beteckna som grov eller inte bör emellertid i detta fall, liksom eljest, grundas på en allsidig bedömning av samtliga föreliggande förhållanden.

Den omständigheten att du stulit från arbetsplats och därmed att du uppträtt illojalt gentemot din arbetsgivare måste anses vara försvårande. Däremot finns det inget - utifrån de uppgifter du lämnat - som tyder på att du visat någon större förslagenhet eller hänsynslöshet vid utförandet av brottet. Det tycks heller inte ha pågått under någon längre tid. Dessutom tycks du ha utfört gärningarna på egen hand, för egen räkning - du har t.ex. inte dragit in medhjälpare eller sålt godset vidare till hälare el. dyl. Tvärtom har du utfört gärningen i en pressad situation (om nu domstolen finner detta sannolikt).

Vid en samlad bedömning av vad som framkommit i ditt fall finner jag att din gärning bör - och sannolikt kommer att - rubriceras enbart som stöld (BrB 8:1).

Påföljd. En påföljdsbestämning görs vanligtvis i ett antal steg (i vart fall i teorin). Jag tänkte kortfattat gå igenom dessa steg för dig. Däremot utelämnas paragraf-hänvisningar eftersom en del saker inte direkt framgår av lagtexten och därför kan bli mer förvirrande än klargörande.

Straffskalan för brottet stöld är fängelse 14 dagar - 2 år. (BrB 8:1 och 26:1 st. 2).

Straffvärdet ("gärningens straffvärdhet", 29:2-3 §§),i aktuellt fall bör anses ligga på c. 2-3 månader - max 4 (absolut inte mer än 6 - se nedan).

Straffmätningsvärdet (gärningsmannens - dvs din - straffvärdhet, 29:4-5 §§). bör anses vara detsamma som straffvärdet.

Nu övergår vi till påföljdsval. Det råder alltid en prestation mot att döma till fängelse. Denna presumtion kan brytas, och därvid ska tre omständigheter beaktas, som var för sig eller tillsammans kan bryta presumtionen.

1. Straffvärde. Vid ett straffvärde över 1 år räcker detta ensamt för att bryta presumtionen mot fängelse. Detta är inte aktuellt i ditt fall.

2. Art. Vissa brott anses vara s.k. "artbrott" men där ingår inte stöld normalt sett. (föreligger artbrott räcker ett straffvärde på 6 mån. för att presumtionen ska anses bruten, jfr ovan).

3. Återfall. Det enda som talar för att bryta presumtionen i ditt fall är just återfall. Bla ska man titta på hur länge sen det var ditt senaste brott förövades, om det nu aktuella brottet är likt de gamla, omfattningen av tidigare brottslighet m.m. Sammanfattningsvis talar mycket för att återfallet i och för sig ska beaktas. Men min uppfattning är, att detta inte ensamt räcker för att bryta presumtionen mot fängelse. Då 1 eller 2 inte heller är aktuellt bör fängelse inte komma ifråga.

Eftersom vi nu kommit fram till att fängelse är uteslutet står valet mellan villkorlig dom och skyddstillsyn; med eller utan böter. Det mest sannolika är att skyddstillsyn kommer att utdömas; det är härvidlag möjligt att prövotiden kommer att förlängas, eftersom den "gamla" skyddstillsynen inte till fullo verkställts (se mer under övrigt/sammanfattning) Och även om det inte föreligger en presumtion för böter kombinerad med skyddstillsyn (som det gör vid villkorlig dom) kan rätten anse sig böra göra en sådan kombination för att fullt beakta straffmätningsvärdet.

Övrigt/sammanfattning. Att fängelse är uteslutet står som sagt förhållandevis klart. Allmänt bör dock en försiktig varningsflagga höjas; påföljdsbestämning är ingen exakt vetenskap, utan bygger tvärtom ofta mer eller mindre på subjektiva bedömningar. Många brottmålsadvokater brukar t.om. uttrycka sig på så sätt att utfallet av såväl brotts-som påföljdsfrågan är något av ett "lotto".

Om din skyddstillsyn kommer att komibeneras med böter/hur lång prövotiden kommer att vara är nästan omöjligt att ange på förhand. Under rättegången kommer "personalia"delen att avgöra exakt hur utfallet kommer att bli, och däri finns uppgifter som jag saknar kring mer specifierade omständigheter om din levnadssituation.

Eftersom din gamla påföljd (skyddstillsyn) inte till fullo verkställts måste man gå in i 34 kap. BrB. I aktuellt fall kommer rätten - förutsatt att ovanstående är korrekt - döma till särskild påföljd för det nya brottet (se 1 § 2 p.) Av kapitlets 6 § 4 st. framgår hur rätten vidare kan/ska förfara i ditt fall med avseende på den gamla påföljden. Den får (dvs måste inte) besluta åtgärd som avses i 28 kap. 9 § eller förlänga prövotiden till högst fem år.

Jag hoppas att ni har fått svar på era frågor.

Lawline RådgivareRådgivare