Att ställa till problem för någon annan för egen ekonomisk vinning, bedrägeri?

Om någon försöker att förstöra/ställa till problem för någon annan för egen vinnings skull. Vad kallas det för om det finns något lagbrott som detta skulle kunna falla under.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att redogöra för de brott i brottsbalken(BrB) som kan vara relevanta baserat på de allmänna omständigheterna du har uppgett. Det första jag kommer att tänka på är brotten som återfinns i brottsbalkens nionde kapitel om bedrägeri och annan oredlighet, mer specifikt brottet bedrägeri som stadgar fängelse i högst två år, 9 kap 1 § första stycket BrB. Brottsbeskrivningen lyder som följande:

"Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."

Att vilseleda betyder att man förmedlar en oriktig uppfattning om någonting till någon. Det kan vara fråga om en uttrycklig lögn eller ett uppträdande som i sin tur ska leda till en förmögenhetsöverföring vilken innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledda. Alla dessa rekvisit måste vara uppfyllda.

Det finns olika grader av bedrägeri. Om brottet är ringa så kan det leda till böter eller fängelse i högst sex månader, 9 kap. 2 § BrB. Grovt bedrägeri stadgar fängelse i lägst sex månader och högst tre år, 9 kap. 3 § BrB. Generellt har indelningen att göra med brottets omfattning och karaktär.

Bedrägeri är det brott som ligger närmast den beskrivning du ger, men det är svårt att ge dig ett konkret svar om detta brott har inträffat. Att förstöra eller ställa till med problem kan innebära många olika saker, men jag hoppas du har fått en uppfattning om vad som faller inom nämnda brottsbestämmelse. Om du skulle ha några fler frågor är det bara att kommentera nedan eller kontakta oss igen!

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare