FrågaPROCESSRÄTTVittna23/07/2019

Att som vittne inte minnas ej mened

Hej. Jag undrar om det man har sagt i ett polisförhör kan läsas upp under rättegången utan tillåtelse eller måste de först be om tillåtelse från mig som ska vara vittne under ett rättegång?

Alltså kan de läsa upp allt under rättegången utan att jag vill att de ska göra det och jag säger att jag har glömt vad som har hänt eftersom det är längesen sedan händelsen inträffade? Kan jag då bli straffad om jag nu under rättegången inte kommer ihåg allt och kan inte vittna tillräckligt fast allt är nedskrivet under polisförhöret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att någonting ska få beaktas av en domstol, måste det tas upp under rättegången. Själva anledningen till att du förhördes av polis var för att det skulle utgöra bevisning i brottsutredningen. Du har som vittne inte rätt att bestämma huruvida ditt förhör får användas som bevisning i rättegången.

Du kan inte bli straffad om du när du vittnar under rättegången inte minns lika mycket som vid polisförhöret. Du är däremot straffbart att ljuga och säga att man inte minns. Det brottet heter mened och bestraffas beroende på hur grovt brottet är med mellan böter eller fängelse i högst åtta år (15 kap 1 § brottsbalken).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare