Att sno pengar från en brukare

Jag jobbar i hemtjänst .Jag tog pengarna och återvände den för andra dagen utom 2000 kronor.Jag erkände inte någonting.Finns det fängelse eller en böter?jag vill hjälp för att kan prata när gå till rättegång

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För de pengar du återlämnade kan du inte göra dig skyldig till stöld för, enligt 8 kap. 1 § Brottsbalken. Anledningen till detta är för att du inte hade för avsikt att behålla pengarna, eller att tillägna dig dem. De 2000 kr som du däremot behöll aktualiserar stöld, 8 kap. 1 § Brottsbalken. Du har olovligen tagit pengarna som tillhört en brukare med uppsåt att tillägna dig dem. Eftersom att brottet stöld aktualiseras så kan du dömas till fängelse i högst 2 år.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare