Att skriva samboavtal innan man inleder en relation

Hej Jag har en bostadsrätt och är singel. Finns det möjlighet att skriva ett samboavtal (eller något annat avtal) där jag anger att jag behåller bostadsrättens värde om min framtida partner skulle vilja skiljas? Detta för att slippa ha en diskussion om att skriva ett samboavtal när den eventuella partnern väl kommer in i mitt liv, för det kanske kan påverka relationen negativt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du om det är möjligt att skriva på ett samboavtal innan man har inlett en relation med någon för att slippa framtida diskusisoner.

Den lag som reglerar rättsförhållandet mellan sambor är Sambolagen (SamboL). Mer specifikt innehåller lagen regler om sambornas gemensamma bostad och bohag och vad som ska hända då samborna går skilda vägar.

Ett samboavtal innebär att samborna avtalat om att bodelning inte ska göras eller att viss egendom inte ska ingå i denna delning (9 § SamboL). För att ett samboavtal ska vara giltigt måste det vara skriftligt och undertecknat av samborna. Detta innebär att muntliga avtal om hur exempelvis egendom ska fördelas inte uppfyller kraven och räknas därmed inte som ett samboavtal. Viktigt att poängtera är att man enligt lagtexten får skriva ett samboavtal. Detta innebär alltså att det inte finns något krav på det.

Det finns utöver detta en möjlighet att skriva ett så kallat "föravtal" (10 § SamboL). Även här avtalar man om den kommande bodelningen och annat som har med separationen att göra. Detta avtal ska skrivas i samband med separationen, alltså i anslutning till den. Om avtalet har skrivits för lång tid i förväg så saknar det verkan.

Dock som du märker i svaret ovan så framgår det att avtalat ska vara undertecknat av båda och inte endast ena parten. Det innebär att det inte finns en möjlighet att göra egendomen till din egna innan du har inlett en relation och senare skrivit på ett samboavtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare