Att minska laglotten för särkullbarn

Vi är ett gift par. Det finns ett särkullbarn. Det finns testamente, men om barnets förälder avlider har barnet givetvis rätt till sin laglott. Vi vill se till att laglotten blir så låg som möjligt så att den kvarvarande parten inte behöver gå från hus och hem. I vårt fall kan laglotten bli ganska stor med sin 25%. Vi äger en betald bostadsrätt plus en hel del sparat kapital. Kan den kvarvarande parten stå som ensam ägare till t.ex bankkonton för att förhindra att innehållet inte räknas in i barnets arvsrätt? Finns det något vi bör tänka på rent generellt? Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga!
Eftersom särkullbarn har rätt till sin laglott så kommer denne att få den delen av arvet efter sin förälder.
Det ni kan göra är att bestämma att det den parten utan särkullbarn äger blir dennes enskilda egendom genom ett äktenskapsförord. Denna egendom kommer då inte att ingå i bodelning som sker när äktenskapet upphör enligt äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1). Det bara är giftorättsgods som ingår i en bodelning. Alltså kommer inte något av den egendomen föras över till den avlidnes kvarlåtenskap. Då kommer inte särkullbarnet att få ta del av just den egendomen.
Ni kan dock inte överföra egendom genom ett äktenskapsförord så detta handlar om egendom som den part utan särkullbarn redan äger som giftorättsgods som ska ingå i en bodelning.

Om ni skulle skriva över till exempel bankkontot på den ena parten så kommer detta ändå att vara giftorättsgods och ingå i en bodelning eftersom all egendom är klassad som det enligt äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1) om man inte till exempel genom äktenskapsförord klassar det som enskild egendom. Därför är det ett bättre alternativ att upprätta ett äktenskapsförord där bankkontot blir den maken utan särkullbarns enskilda egendom (om denna äger bankkontot).

Detta svar är vad som inryms i vår gratisrådgivning, behöver ni vidare rådgivning angående hur ni ska göra med egendomen rekommenderar jag att ni kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Ni kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boke eller klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare