Att köpa saker på nätet för att sedan sälja dom vidare själv

Om man beställer en sak från tex Wish, är det då lagligt att sälja varan vidare dyrare på en e-handelsbutik. Dvs är det lagligt att bli återförsäljare av en produkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Denna fråga kan te sig vara relativt komplex och variera olika från fall till fall. Med detta förbehåll hoppas jag kunna besvara din fråga så bäst jag kan!

Att sälja en vara som du köpt in kan huvudsakligen göras utan hinder, så länge varan ursprungligen släppts ut på marknaden i EES-området

Att återförsälja en enskild vara är ofta normalt sett helt lagligt, detta pga att ensamrätten som den ursprungliga tillverkaren har till den enskilda produktexemplaret ofta har konsumeras i.o.m. att exemplaret satts i omlopp av något slag. Den ursprungliga innehavarens bestämmanderätt över vem som får sälja det enskilda exemplaret av produkten, försvinner alltså i.o.m. att exemplaret släppts ut på marknaden. Ett exempel på detta i verkligheten är just hur personer kan sälja vidare bilar som släppts ut på marknaden utan att göra något varumärkesintrång hos företaget som äger rättigheterna till bilmärket.

Dock är det viktigt att påpeka att det endast är fritt fram att sälja varor som du importerat in, ifall dessa varor faktiskt har släppts ut på marknaden inom något land som ingår i det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES). Frågan i ditt fall blir alltså om varan du vill beställa faktiskt har blivit släppt på marknaden inom EES-området, varav det kan vara otillåtet annars.

Jag rekommenderar dig att vända dig vidare till antingen våra erfarna jurister här på lawline för vidare konsultation eller att ställa denna fråga till någon immaterialrättslig myndighet för att vidare få ett utförligare svar på denna frågan!

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare