FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/05/2018

Att föra in alkohol när en är under 20 år kan vara smugglingsbrott, straffet borde bli böter pga den låga mängden alkohol

Hej

Jag blev tagen in tullen för att jag tog öber 2 flaskor 15% alkohol plus 4 öl. Ska bli inkallad på förhör och undrade vad straffet detta kan bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

tullverkets hemsida kan du se hur mycket alkohol en får ta med sig in i Sverige utan att betala avgift. Den mängd alkohol som du försökte få med dig genom tullen behöver en person inte betala avgift för.

Det är brott mot smugglingslagen att föra in alkohol i Sverige om en är under 20 år Eftersom du trots detta har blivit kallad till förhör så utgår jag från att du är under 20 år. För att en person ska få föra in alkohol i Sverige måste personen ha fyllt 20 år, detta gäller oavsett hur mycket eller lite alkohol som personen tog med sig. Om personen är under 20 år så ses införsel av alkohol som smuggling enligt smugglingslagen 3 §.

Om brottet ska bedömas som ringa eller av normalgraden beror främst på hur mycket alkohol som smugglades in. Som jag förstår det förde du in högst fyra liter. Om du blir dömd för brott så talar den låga mängden alkohol för att du blir dömd för ringa smugglingsbrott, vilket är den lägsta graden. Det som kan påverka så att brottet ses som mer allvarligt, dvs av normalgraden, är om du ljög för tullen om att du försökte föra in alkohol.

Straffet för ringa smugglingsbrott är böter
Straffet för ringa smugglingsbrott är penningböter, smugglingslagen 4 §. Penningböter betyder att du kommer att få betala mellan 400 kr och 2000 kr i böter beroende på vad domstolen bestämmer, brottsbalken 25 kap 3 §.

Oavsett om du döms för ringa smugglingsbrott eller av normalgraden så är det troligast att du får böter som straff. Om du är ostraffad sedan tidigare så behöver du inte oroa dig för att få ett värre straff än böter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare