FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/07/2019

Att få en "varning" inget straff

Hej! Jag är 15 år och gjorde det dummaste jag någonsin gjort då jag alltid varit den snälla, tysta, blyga nörden med alla A i skolan men ändå testar jag att snatta en bar i en matbutik värde 20kr. Jag blev tagen och erkände direkt och ska nu snart avsluta mitt ärende hos polisen och de "nöjer sig med en varning". Vad betyder det? Kommer jag ändå får en anmärkning i brottsregistret som mina framtida arbetsgivare kommer kunna se? Kommer det synas i registret hur mycket jag snattat för? Hur länge kommer denna mardröm att påverka mig och mitt arbetsliv? Och den största frågan av alla som har hållt uppe mig på natten i 3 månader: kan jag göra något för att möjligtvis slippa en anmärkning i brottsregistret då jag är i den åldern när man söker som mest jobb? För vad jag uppfattat det som är detta väldigt viktigt hos arbetsgivare? Hade man kunnat göra någon samhällstjänst eller liknande, eller gå med i något avtal där jag får en andra chans - men om det skulle hända igen (vilket det INTE kommer göra) så tar jag absolut straffet!!

Vore tacksam för svar. Vill bara kunna sova om nätterna igen ❤️

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget straffrättsligt begrepp som heter varning. Jag förstår det istället som att polisen kort och gott ger dig en tillsägelse, men väljer att inte gå vidare med det. Även fast det alltid är dumt att snatta tänkte nog polisen att det var en engångsförseelse och att alla (särskilt i din unga ålder) gör misstag ibland. Jag tror att nästan alla (även fast jag personligen faktiskt själv aldrig gjorde det, och inte gjort det senare heller) ungdomar har snattat någonting någon gång. Det är dumt och fel, men frågan är vem som tjänar någonting på att en 15-åring hamnar i belastningsregistret för en bar värd 20 kr.

Hade jag varit du hade jag försökt att inte oroa mig mer för det, tänkt att det var dumt gjort men att alla ibland gör dumma saker fast de egentligen bara vill göra bra saker och, sist men inte minst, låta det vara just en engångsförseelse.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare