Åtgärder vid upphovsrättsintrång

Hej!

Vi driver ett bolag som under några år har haft ett avtal med en skola (drivs i aktiebolagsbolagsform) om att de får använda en dvd-skiva som vi har tagit fram. Dvd-skivan trycks upp för flera hundra elever varje år. Nu har skolan valt att inte betala våra fakturor (ersättning för varje DVD som eleverna får) och påpassligt nog har aktiebolaget sålts/lämnats över till nya bolagsmän då många fodringar finns mot bolaget. En konkursansökan finns och aktiebolaget kommer med all sannolikhet försättas i konkurs då de nya bolagsmännen antagligen bara fungerar som "målvakter".

Men skolan drivs vidare via ett annat aktiebolag alternativt en förening med samma tidigare VD/ägare som vi har haft avtal med. Vår DVD-skiva fortsätter de att använda även om vi inte har något avtal med dem och att vi fortfarande inte har får betalt.

Naturligtvis svarar inte VD:n mer på mejl från oss.

Är det ett ärende för polisen med hänsyn brott mot upphovsrättslägen? Polisen rekommenderade att vi skulle diskutera med en jurist först.

Eller måste detta ske civilrättsligt vilket jag hade förstått om vi har en tvist med det aktiebolaget som vi har/hade ett avtal med?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Eftersom bolagsmännen som ligger bakom intrånget har bildat ett nytt bolag så betyder detta att det inte föreligger något licensavtal mellan er och det nya bolaget. Varje aktiebolag är nämligen en egen juridisk person, även om ägarna till de båda bolagen är desamma. Ert licensavtal gäller alltså enbart gentemot det "gamla bolaget". Det gamla bolagets skyldigheter kan inte överföras till det nya bolaget enbart p.g.a. att ägarna är desamma i det nya bolaget. Det nya bolaget gör sig dock fortfarande skyldiga till upphovsrättsintrång då de i kommersiellt syfte använder era DVD-skivor utan tillstånd och utan att betala licensavgift. Skillnaden är nu bara att upphovsrättsintrånget sker "utanför kontraktsförhållande". Det är alltså inte längre något avtalsbrott som ligger i botten, utan det är nu istället fråga om ett "rent" upphovsrättsintrång.

Upphovsrättsintrång kan bekämpas både på straffrättslig väg (53 § Upphovsrättslagen, URL) och på civilrättslig väg (54 § URL).

En straffrättslig bekämpning med stöd av 53 § innebär att allmän åklagare efter polisanmälan för er talan om intrångsgörarens ansvar och ersättningsskyldighet. En civilrättslig talan innebär att ni själva med hjälp av ett juridiskt ombud stämmer intrångsgörarna inför domstol och kräver skadestånd för intrånget. En civilrättslig talan kan enbart leda till betalningsansvar, medan en straffrättslig talan även kan leda till böter eller fängelse i högst 2 år för intrångsgörarna.

Det finns för- och nackdelar med båda alternativen ovan. Den straffrättsliga vägen blir mindre kostsam för er upphovsmän eftersom utredningen görs av åklagaren och bekostas av offentliga medel. På samma sätt belastas ni inte heller av några rättegångskostnader när er talan förs av åklagaren inom ramen för ett brottmål. Väljer ni istället att anlita ett juridiskt ombud för att lägga fram en skadeståndstalan på civilrättslig väg så måste ni bekosta detta själva. Om ni sedan vinner målet får motparten dock ersätta alla era rättegångskostnader. Förlorar ni däremot målet får ni bära både era egna och motpartens rättekostnader (se 18 kap. 1 § rättegångsbalken).

En civilrättslig talan har dock fördelen att den i många fall går snabbare än än straffrättslig talan. En civilrättslig rättsprocess föregås exempelvis av flera muntliga förberedelser och förlikningsförhandlingar, vilka leds av en domare. Dessa har till syfte att reda ut tvisten genom medling för att därigenom förkorta och förbilliga processen för parterna. Några motsvarande  moment förekommer emellertid inte i en brottmålsprocess, eftersom det inte går att "förlika sig fri från brott".

Om intrångsgörarna fälls till ansvar i en brottmålsprocess finns det vidare en viss risk att det utdömda skadeståndets storlek blir mindre om det utdömda straffet sätts högt. Detta kan vara negativt för er upphovsmän som i så fall får en lägre ersättning. Ytterligare en nackdel med en straffprocess är att intrånget kan fortlöpa under hela den tid som rättsprocessen pågår, vilket innebär att ni fortsätter förlora licensintäkter under hela den perioden. En civilrättslig talan kan emellertid förenas med en talan om förbud att vid vite fortsätta intrånget (53b § URL). Om en sådan förbudstalan vinner bifall så förbjuds alltså intrångsgörarna att fortsätta använda DVD-skivorna i sin näringsverksamhet. Om de trots detta fortsätter använda DVD-skivorna drabbas de av sanktionsavgifter som tillfaller staten, samtidigt som de skivor som de olovligen förfogar över lagligen kan förverkas av polisen. Ni kan även välja att yrka att ett sådant vitesförbud meddelas interimistiskt, d.v.s. att förbudet börjar gälla direkt och sedan för tiden fram tills målet slutligt har avgjorts (53b §, 2 st. URL). Ett sådant domstolsbeslut kräver att ni kan bevisa att det finns sannolika skäl för intrång föreligger, samt att ni kan ställa säkerhet (bankgaranti el. dylikt) som motsvarar den ersättning som svaranden har rätt p.g.a. förbudet utifall ni slutligen förlorar målet.

Oavsett vilket av alternativen ni väljer så är ett lämpligt första steg att anlita ett juridiskt ombud som för er räkning får skicka ett varningsbrev till intrångsgörarna. Förhoppningsvis får enbart hotet om rättsliga åtgärder från ombudet en avskräckande effekt som leder till att intrångsgörarna upphör med intrånget. I sådant fall sparar ni en hel del pengar jämfört med att inleda en hel rättsprocess, oavsett om denna är straffrättslig eller civilrättslig. Om varningsbrevet inte får denna önskade effekt så kan det åtminstone i ett senare skede användas för att bevisa att intrångsgörarna inte var ovetande om att de begick intrång genom att använda DVD-skivorna.

Om det är något i mitt svar som ni inte förstår och därför vill få förtydligat är ni välkomna att höra av er till mig via e-post till filip.redin@lawline.se.

Ifall ni framöver önskar en närmare och mer kontinuerlig rådgivning beträffande ert ärende kan jag rekommendera vår nylanserade konsulttjänst Lawline Consulting. Denna verksamhet fungerar som en traditionell juristbyrå och erbjuder prisvärd rådgivning i mer komplicerade eller omfattande ärenden.
Om detta låter intressant är ni välkomna att kontakta mig så återkommer jag med offert.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare