Åtgärder vid bekräftat upphovsrättsbrott

Jag fick ett mail med bilder som jag misstänker att det ger mot lagen om upphovsrätt. Hur kan man pröva detta? Tack för svaret

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan du göra vid bekräftat upphovsrättsbrott?

Inledningsvis ska rekommenderas att kontakta den som begår intrång och inleda förhandling. Om du påtalar brottet kanske det uppstår en situation där ni kan komma överens om ett avtalslicens. Om överenskommelse är utesluten så ska emellertid konstateras att det finns flera sanktioner mot den som bryter mot upphovsrätten. Offentligrättsliga sanktioner innebär straff, däribland böter och fängelse, förbud i kombination med vite och förstörelse av produkter. Den sanktion som närmast gynnar dig är dock ersättningsreglerna. Dessa är utformade så att skälig ersättning utgår för användandet av verket.

Mot bakgrund av vad som redogjorts, har du sammanfattningsvis möjlighet att förhandla, upprätta en polisanmälan eller stämma den som gör intrång. Polisanmälan kan du göra på polisens hemsida; https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/ medan ansökan om stämning sker i allmän domstol; http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Med vänlig hälsning,

Francisco StråhleRådgivare