Åtgärd mot kommun som dröjer med att svara på frågor?

Hej,

Undertecknad har haft klagomål på den kommun jag bor i. Det gäller en fråga som besvarades först cirka 1,5 år efter att jag sände in den första. Därefter har jag sänt flera påminnelsebrev.

Jag anmälde underlåtelsen till JO. JO granskade ärendet men lämnade ingen anmärkning. Skälet till att så blev utfallet är troligen på att kommunen svarade i samband med granskningen. (Ett ärende kan enligt reglerna avslutas hos JO just av anledningen att "...myndigheten själv har rättat till det anmälda missförhållandet").

Men samtidigt blev ju resultatet av det hela minst sagt orimligt för mig som kommuninnevånare. För en kommun kan det knappast vara korrekt att bli utan kritik om man först svarar efter att ha fått 5-6 stycken brev inkommande (med ungefär samma innehåll inkl påminnelser) PLUS en JO-anmälan.

Går det att göra något ytterligare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kommunen har en serviceskyldighet enligt 4§ Förvaltningslagen (FL) som innebär att de ska svara på allmänhetens frågor så fort som möjligt. De är bara skyldiga att svara på de frågor som rör deras område (exempelvis kan olika nämnder i kommunen ha olika ansvarsområden och nämnderna är då bara skyldiga att svara på de frågor som rör deras område). Dock ska de hjälpa till att hänvisa rätt om någon ställt en fråga som de inte kan svara på men någon annan har hand om. Enligt 5§ 2 stycket FL ska frågor och svar kunna förmedlas via epost.

Exakt vad som är "så fort som möjligt" framgår inte av lagen men av praxis framgår att ungefär en vecka är rimligt att vänta innan man får ett första svar. Tyvärr finns det inte så mycket annat man kan göra i sådana här fall än att JO anmäla vilket du ju redan har gjort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare