Återtagandeförbehåll mellan privatpersoner

Hej!

Mycket bra site!

Mitt problem är följande. Jag är otursförföljd ☺️. I alla fall när det gäller bilar.

Bakgrund:

Lever på sjukersättning. Alltså sjuk.

Är inne på min andra Bilstöd från FK.

Pga att jag 2010 gick in i väggen då jag levde på värktabletter för att kunna arbeta, värk, depression osv det hela har lett till detta. Dessutom hamnade jag hos kfm, inkasso mm. Det ena med det andra har lett till att jag idag står utan bil och blivit isolerad.

Min särbo vill köpa en bil, en nyare modell som håller och som jag kan köra. Men hon har inget körkort så försäkring blir dyr. Hon vill skriva den på mig. Men kfm kan ju ta bilen, och enligt deras regler kan dom ta en bil som jag lånat oxå. Min fråga:. Kan hon sälja bilen till mig på avbetalning och med återtagande rätt som privatperson?? Eller gäller sådant bara bilfirmor?

Lawline svarar

Som jag förstår din fråga är du och din särbo inne på att köpa en bil, men på grund av din ekonomiska situation är du rädd för att denna i så fall ska föremål för kronofogdens utmätning. Du undrar därför om din särbo kan sälja bilen till dig på avbetalning med återtagandeförbehåll, och på så vis få behålla den. De relevanta reglerna för denna fråga finner du i utsökningsbalken (UB).

Återtagandeförbehåll ger separationsrätt vid exekutiva åtgärder (utmätning/konkurs)

Lös egendom (vilket en bil är) får som huvudregel endast utmätas ("tas" av kfm) om det framgår att den tillhör gäldenären, dvs. den skuldsatte ( 4 kap. 17 § UB). Även i andra fall kan egendomen utmätas om det framstår som att egendomen tillhör gäldenären, därför att den befinner sig i dennes besittning (kontroll) (4 kap., 18 § och 19 § UB).

Vid ett avbetalningsköp kan man säga att du som köpare faktiskt har köpt egendomen från säljaren – din särbo – och att du därmed blivit ägare. Det innebär att det inte egentligen finns något direkt hinder för kronofogden att ta bilen, trots att du inte betalt av hela köpet än. Bilen tillhör dig ändå. Detta "förtida" ägandeskap kan dock brytas om ni avtalat om att ett återtagandeförbehåll ska gälla mellan er fram tills att avbetalningen är färdig. Då kommer alltså din särbo kunna ta tillbaka bilen och stoppa kronofogdens utmätning, ifall de skulle ha intresserat sig för den. Även om kronofogden skulle hävda att de kan ta bilen därför att den finns i din besittning, kan hon då hävda bättre rätt pga. återtagandeförbehållet. Som du mycket riktigt poängterat används återtagandeförbehåll ofta av bilfirmor, men det finns alltså inget hinder för att använda samma skydd som privatperson. Däremot är juridiken kring detta ämne komplicerad och det kan vara svår att navigera i den som privatperson. Därför kommer jag ge er några tips på vad ni borde göra om ni funderar på denna lösning.

Återtagandeförbehållet är bara giltigt om din särbo ägt bilen först, och innan hon gett dig besittning över den (parkerat hos dig/gett nycklar) ställt upp återtagandeförbehållet. Det är alltså väldigt viktigt att du inte kör runt i bilen innan ni skrivit kontraktet, som då alltså bör innehålla både information om avbetalningsplanen och innehålla ett tydligt återtagandeförbehåll i skrift. Återtagandeförbehållet upphör förstås när bilen är fullt avbetalad. Då är bilen din, och kronofogden kan därför ta den i anspråk. Byt inte ut något stort i bilen, såsom motor eller säten.Om du sammanfogar egendomen (bilen) med andra lösa saker (ex. motor) kan detta innebära att återtagandeförbehållet bryts. Du får inte förfoga fritt över egendomen. Ni får inte i avtalet tillåta dig att sälja bilen vidare eller hyra ut den innan den är fullt avbetalad. I så fall kommer återtagandeförbehållet betraktas som en ogiltig, "fejkad" fasad.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare