FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut02/03/2018

Återställa servitut till brukbart skick

Vi har officialservitut på uppfartsvägen till vår bostadsfastighet. Vi har anlagt och belagt denna väg. Ett bredbandsbolag (som vi ej är kund hos) har påbörjat arbete med att gräva av och upp denna väg, för att lägga ledningen i vägen och i diket.

Bredbandsbolaget påstår att det räcker med markägarens tillstånd, och att de "brukar göra såhär".

Vi blev aldrig tillfrågade.

Vilka rättigheter har vi?

Lawline svarar

Hej och tack för att din fråga!

Din fråga besvaras i 14 kap. jordabalken (JB) om servitut.

Begreppen som används i lagstiftningen är den härskande- och den tjänande fastigheten. Den fastighet som får en förmån av servitutet kallas den härskande fastigheten medan den fastigheten där på servitutet finns kallas den tjänande fastigheten (14 kap. 1 § JB). Er fastighet är i detta fallet den härskande fastigheten.

Då den tjänande fastigheten (din granne) har godkänt vägarbetet så åligger det den tjänande fastigheten att återställa vägen till brukbart skick. Om ni dessutom lidit någon skada på grund av vägbyggnationen har ni rätt till ersättning. Detta framgår av 14 kap. 7 § JB.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare