Återkravsrätt vid felaktig betalning

Hej, jag har råkat betala en domstol avgift som va 800 kronor 2 gånger så totalt 1600 kr undrar hur jag kan få 800 tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har råkat betala en faktura två gånger och att andra betalningen var en felaktig utbetalning.

Detta benämns inom juridiken som solutio indebiti (felaktig utbetalning) och finns inte skrivet i någon lag utan framgår av praxis. Kopplat till solutio indebiti finns något som benäms som condictio indebiti (en återkravsrätt), även det framgår av praxis och inte någon lag.

Huvudregeln är att en felaktig utbetalning ska återgå och det du kan göra nu är att höra av dig till domstolen och tala om för de att du har betalat avgiften två gånger så hjälper de dig vidare.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare