Återkallelse eller varning vid kort avstånd?

Hej,

Jag gjorde bilolycka p g s kort avstånd o betalade böte

Jag fick brev hemma att kanske trafikverket återkallar mitt körkort. Jag jobbar som busschaufför o behöver behålla mitt körkort. Kan jag få bara varning??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i körkortslagen (KörkL) och trafikförordningen.

När det gäller kort avstånd till framförvarande fordon så är det en trafiköverträdelse enligt 3 kap 2 § Trafikförordningen.

Återkallelse eller varning?

Det förklaras i 5 kap 1 § KörkL att ett körkortsingripande kan ske antingen genom en återkallelse av körkortet eller genom en varning.

Det beskrivs i 5 kap 3 § KörkL att ett körkort ska återkallas om någon brutit mot en regel som är väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Regeln om att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon anses som en väsentlig regel ut trafiksäkerhetssynpunkt.

Det finns genom detta grund att eventuellt återkalla ett körkort för överträdelsen. Men istället för att återkalla körkortet så kan transportstyrelsen alltså utfärda en varning om det finns anledning för dem att anta att åtgärden är tillräcklig enligt 5 kap 9 § KörkL.

Det är ofta ganska schabloniserat hurvid körkortet återkallas eller om det räcker med böter. Det finns ändock möjlighet för transportstyrelsen att göra en bedömning i det enskilda fall.

Om det finns särskilda skäl så kan transportstyrelsen alltså istället utfärda en varning. I dessa fall så ser transportstyrelsen på vilken typ av trafikbrott du begått, om du gjort dig skyldig till tidigare trafikbrott, hur lång tid du haft körkorten samt hur stort behov du har av ditt körkort.

Vad du kan göra i ditt fall?

Om transportstyrelsen bestämmer sig för att återkalla ditt körkort så hade jag rekommenderat dig att överklagar detta. Du har rätt att överklaga detta beslut enligt 8 kap 3 § KörkL. I denna överklagan så bör du lyfta faktumet att du har ett stort behov av ditt körkort för din yrkesverksamhet och för din försörjning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare