Testamentes giltighet

Mina föräldrar skrev ett testamente 2002 där jag skulle tilldelas enbart laglotten. 2005 avled min mor och i den bouppteckningen intygade min far skriftligt på heder och samvete att det inte fanns något testamente. Vad gäller nu? Har det första testamentet upphört att gälla? Får jag då hälften av min mors efterarv (vi är 2 syskon)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om arv m.m. regleras i Ärvdabalken som går att finna https://lagen.nu/1958:637.

För att ett testamente ska bli giltigt är det viktigt att man förfar med det på rätt sätt. När testator avlider ska hans arvingar delges testamentet. Delgivning av testamentet görs som regel samtidigt som kallese till bouppteckning. De arvingar som utesluts från arv ska skriftligen bekräfta att de tagit del av testamentet eller att de till fullo godkänner testamentet. Om man inte vill godkänna testamentet har man sex månader på sig att klandra det vid tingsrätten.

Som jag förstått det har du varken undertecknat att du tagit del av något testamente eller till fullo godkänt något testamente eller för den delen ens delgivits något testamente. Har du inte delgivits något testamente kan det inte verkställas.  Även om man har kännedom om ett testamentes existens räcker inte det för att testamentet ska kunna verkställas, testamentet måste kunna visas upp.

Du får helt enkelt utgå ifrån att det inte finns något testamente, kanske har det återkallats? Finns inget testamente har du och din syster/bror lika rätt till efterarv efter din mor.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare