Återkallelse av körkort vid rattfylleri

Jag blev stoppad av polisen som tog blod- och kissprov, det vissa kodein i blodet en medicin som jag har på recept. Nu kom en dom och jag fick rattfylleri samt narkotikabrott plus böter, dras körkortet in eller behåller jag det? Samt kan man överklaga domen då det hela är fel? Enligt min läkare får jag köra med medicinen men tingsrätten vägrade att se recept samt ge mig en advokat, vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kommer ditt körkort att dras in (återkallas)?
Ja ditt körkort kommer att återkallas, detta för att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri enligt 4 § lagen om straff för vissa trafikbrott.

Hur länge kan ditt körkort återkallas?
Ditt körkort kan återkallas allt från en månad till tre år, det är en bedömning transportstyrelsen ska göra, 5 kapitlet 6 § körkortslagen. Återkallandet ska grundas på en lagakraftvunnen dom, alltså en dom som inte längre kan överklagas, 5 kapitlet 1 § körkortslagen.

Kan du överklaga domen?
Ja, du har tre veckor på dig att överklaga domen och hur du gör det ska vara bifogat med domen du fick. Det du kan göra är att anlita en jurist som arbetar med brottmål som kan hjälpa dig att överklaga. Dessvärre arbetar inte Lawlines jurister med detta.

Med vänlig hälsning

Alicia AbreuRådgivare