Återkallelse av körkort vid narkotikabrott

jag hade på mig ca 2,5 gram hasch och blev tagen av polisen och erkände eget bruk, jag gjorde inget piss prov då och undrar om mitt körkort kan då återkallas? Har fortfarande 4 månader kvar av prövotiden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du vad som händer med ditt körkort då du fortfarande har prövotid kvar och ertappades med narkotika.

Vad händer med körkoret?
Körkortet kan återkallas med anledning av brottslig gärning, enligt 5 kap. 3 § körkortslagen. Transportstyrelsen kan återkalla ett körkort om körkortsinnehavaren på grund av nykterhetshänseende inte bör inneha körkortet. Transportstyrelsen har alltså möjlighet att återkalla ditt körkort förutsatt att du blir dömd för ringa narkotikabrott, alternativt godtar strafföreläggande, vilket också är att anse som en dom. Transportstyrelsen gör en helhetsbedömning i varje enskilt fall. Med tanke på att du fortfarande har prövotid kvar så kan körkortet återkallas om det med hänsyn till körkortsinnehavarens personliga omständigheter inte kan anses lämpligt att personen har körkort. Blir körkortet återkallat så beslutas det om s.k. spärrtid, alltså därmed hur länge du får vänta innan ett nytt körkort utfärdas. För ringa narkotikabrott är spärrtiden lägst en månad och högst tre år, enligt 5 kap. 6 § körkortslagen.

Likt ovan nämnt så gör Transportstyrelsen en helhetsbedömning i varje enskilt fall. Om körkortet återkallas med anledning av brott eller nykterhetsanmärkningar under prövotiden måste man göra ett nytt körkortsprov (kunskap- och körprov) innan ett nytt körkort kan utfärdas. För att få göra ett nytt körkortsprov måste man ha ett giltigt körkortstillstånd. Man kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.

Du kan läsa mer om detta på: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/nytt-korkort-efter-aterkallelse/

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare