Återkallelse av körkort

Hej, efter en stroke i mars 2020 har ögonsektorn mellan kl 12 och kl 3 inte helt återställts. Nu ligger ärendet om indragning för beslut. Transportstyrelsen hänvisar till 5 kap 3 § 8 körkortslagen (1998:488) och jag kan lämna synpunkter. Min ögonläkare som testat några gånger rekommenderar fortsatt vila "det rättar till sig av sig själv" är huvudbudskapet, dvs om det rättar till sig. Finns det något jag kan göra för att återfå full syn. Jag är aktiv, cyklar, spelar squash och tennis, är ute mycket med hunden och håller mig i god form. Jag är 71 år. Tacksam för återkoppling.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Din ärendebeskrivning innehåller egentligen bara en enda fråga, vilken är av medicinsk karaktär. Ovan skriver du nämligen "Finns det något jag kan göra för att återfå full syn?". Av förklarliga skäl kan dock en sådan fråga inte besvaras inom ramen för en juridisk nättjänst som denna varför nedan skrivelse endast kommer generellt behandla det aktuella lagrummet, dvs. 5 kap. 3 § 8 p. körkortslagen (KörkL).

Alla körkortsärenden hanteras av Transportstyrelsen, inte Polismyndigheten, vilket du redan verkar vara införstådd med. Under utredningen kommer Transportstyrelsen att kontakta dig innan ett beslut om körkortsingripande fattas. Då kommer du att ges tillfälle att inkomma med ett skriftligt yttrande i vilket du har möjlighet att förklara dig och lämna en egen redogörelse över det inträffade. Skulle Transportstyrelsen besluta om en återkallelse av körkortet har du sedan rätt att överklaga myndighetens beslut till domstol, till en förvaltningsrätt som första instans, 8 kap. 1 § 1 st. 1 p. KörkL.

Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet, genom en varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås och ett körkort kan återkallas på en mängd olika grunder. I 5 kap. 3 § 8 p. KörkL sägs att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren inte följer ett föreläggande att ge in läkarintyg (eller bevis om godkänt förarprov). Den här återkallelsegrunden är av formell natur, se prop. 1997/98:124 s. 40, och kan endast komma i fråga när ett formligt föreläggande om att ge in läkarintyg inte har följts. Om så är fallet i förevarande situation är dock för mig ovisst, men eftersom Transportstyrelsen åberopar punkten 8 särskilt torde detta inte vara helt osannolikt.

Notera även följande. Enligt praxis kan den som inte följt ett föreläggande att ge in läkarintyg och därför fått körkortet återkallat inte få återkallelsebeslutet ändrat genom att i ett senare skede, dvs. för sent, ge in ett läkarintyg, se Kammarrättens dom i Göteborg i mål nr 3805-15. Dessutom bör nämnas att den här bestämmelsen knyter an till 5 kap. 3 § 7 p. KörkL vari det framgår att ett körkort ska återkallas om körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort. Men det kan undvikas genom ingivande av läkarintyg, vilket verkar vara just det som Transportstyrelsen efterfrågar i det här fallet.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare