Återkallelse av körkort

Hej! Jag råkade missa en skylt när jag körde i en ny stan och råkade svänga in på en enkelriktad gata i motsatt färdriktning, jag vände snabbt och polisen kom. Vi pratade i två minuter, jag förklarade vad som hade hänt och dem lät mig åka vidare utan att säga något om det. Behöver jag oroa mig för att förlora mitt körkort? Dem sa ingenting om varken anmälan eller böter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När kan man få sitt körkort återkallat?

Regler om återkallelse av körkort hittar vi i Körkortslagen, som följande kommer att benämnas som KörkL. En återkallelse av ett körkort kan ske på flera olika grunder, exempelvis:

Om man gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri,en överträdelse av en viktig trafiksäkerhetsregel som inte kan anses som ringa,Upprepande trafikförseelser,att innehavaren av körkortet bedöms som olämplig på grund av annan brottslighet, onykterhet eller sjukdom,smitning från trafikolycka, etc. (5 kap. 3 § KörkL).

Vidare finns det även en regel som säger att så länge inte körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik eller rattfylleri så kan det räcka med att man endast får en varning (5 kap. 9 § KörkL). Vilket betyder att även om man gjort sig skyldig till någon av ovanstående punkter, förutom de nyss nämnda, behöver det inte resultera i att man blir av med körkortet. Vid mindre trafikförseelser anses det räcka med en varning. Bedömningen görs i hur stor risk man tagit och hur grov förseelse man gjort sig skyldig till.

Risken för att du ska få ditt körkort indraget

Du har råkat svänga in på en enkelriktad gata i motsatt färdriktning och när du märkt detta direkt vänt om, detta är en handling som inte är att anses som grov. Därför rör det sig med största sannolikhet inte om grov vårdslöshet i trafik. Utifrån de omständigheter jag har att utgå ifrån kring händelsen verkar det heller inte röra sig om någon av de andra grunderna för återkallelse av körkort. Att du dessutom vid händelsen pratat med polisen och de i stunden inte vidtagit några större åtgärder eller nämnt något om det visar ytterligare på att de inte kommer att gå vidare med detta. Men detta sagt tror jag därför inte att du behöver oroa dig för att du ska få ditt körkort indraget.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte får du gärna kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Sara HrnicRådgivare