Återkallas körkortet om jag kör 70 på en 50-väg?

Blir jag av med körkortet om jag kör 70 på en 50 väg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallelse av körkort regleras i körkortslagen (1998:488). Enligt 5 kap. 3 § p. 4 återkallas körkortet om hastighetsöverträdelsen inte anses som ringa. Istället för körkortsåterkallelse kan en varning utfärdas om det av särskilda skäl anses vara en tillräckligt åtgärd enligt 5 kap. 9 §. Enligt praxis anses fortkörningen som ringa om överträdelsen ligger mellan 1-20 km/h och vanligtvis utfärdas endast en varning vid överträdelser mellan 16-20 km/h. Inom denna bedömning kan det dock finnas flera omständigheter som påverkar bedömningen, t.ex. hur vädret såg ut, om det är ett tätbefolkat område eller liknande; jag kan därför inte ge ett klart svar på om du definitivt blir av med körkortet men det är något som är möjligt beroende på polisens bedömning av om överträdelsen anses ringa eller ej, men vid 20 km/h över hastighetsgränsen är risken stor att så är fallet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare