Återkallande av testamente

Hej! Ifall det finns två testamenten och i det senare så är det samma innehåll(alltså samma testamentstagare) men ett nytt nyare datum, det senare bli klandrat går det automatiskt tillbaka till det första testamentet då? Det senare visar bara på att det är den avlides fortsatta vilja som gäller från det första testamentet som skrevs för mer än 25 år sedan, det senare testamentet är mer ett tillägg och de vittnena vittnade på olika platser men samma dag (kanske därav klandret).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Generellt sett anses ett nytt testamente återkalla, göra det ogiltigt, ett gammalt testamente. Detta är dock inte absolut, eftersom att återkallande av testamenten kan ske formlöst. Testatorn vilja att återkalla ett tidigare testamente ska kunna utläsas otvetydigt.

I detta fall verkar det nya (ogiltiga) testamentet upprepa det som tidigare varit stadgat och gjort vissa tillägg. Eftersom att det nya testamentet, trots att det är ogiltigt, inte kan sägas ge en bild av att det tidigare testamentet i sin helhet skulle återkallas, bör det gamla testamentet alltjämt vara gällande utan dess tillägg, jfr 10:5 ÄB samt NJA 1948 s. 214.

Ärvdabalken (ÄB) hittar du här: https://lagen.nu/1958:637

Hoppas jag svarade på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare